Verslag studiedag Muziek & Handicap 2007

11 oktober 2007: Muziek & Handicap organiseert naar tweejaarlijkse traditie een studiedag. Plaats van afspraak: het prachtig gerenoveerde MuziekInstrumentenMuseum te Brussel. Muziek & Handicap kan rekenen op een fijne samenwerking met Jeugd en Muziek Vlaanderen en de educatieve dienst van het MIM (MuziekInstrumentenMuseum). Zowel financieel, logistiek, promotioneel als inhoudelijk klikt elke partner zijn wagonnetje aan de locomotief.

En de trein haalt een ongeziene vaart. Zoals steeds streeft Muziek & Handicap in de uitwerking van zo’n studiedag naar een evenwicht tussen lezingen, workshops, informatie en tijd voor informele ontmoeting tussen de deelnemers. Het uitnodigen van buitenlandse gastsprekers levert nu ook weer heel wat bijval op. Kortom, het meest hartverwarmende cadeau dat Muziek en Handicap dan kan krijgen, is een meer dan gewone respons van de deelnemers uit binnen- en buitenland. Wat blijkt? We tellen die dag ...... passagiers op onze trein en wat voor een rijke diversiteit! De trouwe aanhangers merken een heleboel nieuwe gezichten, met o.a. een opvallende aanwezigheid van hogeschoolstudenten uit Gent, Heerlen, Maastricht en Tilburg.

En de trein vertrekt. Dr. Amelia Oldfield (GB) bijt de spits af. Zij is bekend als muziektherapeut met meer dan 25jaar werkervaring met kinderen met leer-, ontwikkelings- en psychische stoornissen. Amelia Oldfield
Amelia oldfield in actie tijdens de workshop
Ze specialiseerde zich vooral in het werken met het hele gezin. Sinds 1994 is zij als mede-oprichter en docent verbonden aan de muziektherapieopleiding van de Anglia Ruskin University. Haar lezing is doorspekt met praktijkvoorbeelden (korte videofragmenten) die heel wat herkenbaarheid oproepen bij het publiek. Het thema is Music therapy with children with autistic spectrum disorder and learning disabilities. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk en last but not least, ze geeft een pak fundamentele inzichten gebaseerd op grondig onderzoekswerk. Ook in de aansluitende workshop in de namiddag weet ze het publiek heel actief te betrekken.

Marc Rutten (NL) focust voornamelijk gerichte orthopedagogische muziekactiviteiten. Hij publiceerde recent samen met Miriam Stuijts, het boek Muziekstrategie Orthopedagogische Muziekbeoefening uit, waarbij hij o.a. ingaat op de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van een kind en bijhorende ondersteuningsbehoeften. Marc Rutten
Marc Rutten in actie met twee deelnemers tijdens de workshop in de namiddag.
In zijn workshop in de namiddag neemt hij de deelnemers mee in een actieve muzieksessie. Marc Rutten is hoofd van de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium te Maastricht en docent Methodiek en Popmuziek.

Beide gastsprekers konden elk vanuit hun perspectief, respectievelijk muziektherapeutisch en ortho(pe)agogisch, verhelderende handvaten aanreiken voor het publiek.

Voorafgaand aan de workshops in de namiddag, stelt Gerrit Geerts het project Muziek Op Stap voor. Muziek Op Stap is een initiatief van Jeugd en Muziek en bedoeld voor scholen buitengewoon onderwijs.

Als afsluiter is er voor de liefhebbers nog een rondleiding in het gebouw. De educatieve dienst van het MIM toont meteen hoe zij personen met een handicap ontvangen en door het museum gidsen.

Een dag vol indrukken. Heel wat respons en oprechte dank aan alle medewerkers en deelnemers. Noteer alvast onze volgende studiedag! Afspraak najaar 2009.